motto: "bez háčků a bez čárek, je mobilní pisálek"

29.7.11

Semafor na kruhovém objezdu

Včera cestou z práce jsem narazil na zajímavou věc. V Pitkovicích na kruháku začali instalovat semafory. Ve třech, ze čtyřech směrů. Hned jsem to sdílel na Twitteru. Několik lidí z toho bylo zjevně překvapeno, několik odpovědělo: A co jako? A několik mne informovalo, že u nich je to také.

Dnes ráno jsem ho (kruháč se semaforem) vyfotil.


Fotka není nic moc, byla pořízena ve 4 hod. ráno, cestou do práce. Dopoledne jsem ji poslal na Twitter, jak jsem včera slíbil. A zase, podiv, neutrální reakce a odkaz, že oni to mají taky.

Teď doma, jsem se rozhodl, že se na ty kruháky se semaforem podívám. Odkazy jsou dva. Hradec Králové a Havířov.

Nejprve Hradec, ten reagoval první. Zde se jedná o křižovatku Brněnská - Gončárova třída - Sokolská. Shodou okolností tuto křižovatku znám. Projíždím jí, cestou do/z našeho Hradeckého depa. Křižovatka je Kruhového tvaru s odbočovacími, připojovacími a průjezdnými pruhy. V době výpadku semaforů lze zde uplatnit pravidlo kruhového objezdu.

To samé platí pro kruháč v Havířově. Jde o křižovatku Ostravská - Železničářů - U Nádraží - Orlovská - Hlavní třída - U Koupaliště. Opět se jedná o křižovatku ve tvaru kruhového objezdu, osazenou semafory.

Jaký je ale rozdíl mezi těmito třemi kruhovými objezdy? V případě Hradce a Havířova se jedná o velmi složitou křižovatku. Zatímco v Praze-Pitkovicích se jedná o zcela běžný kruhový objezd. Podívejte se ještě jednou na satelitní snímky a porovnejte, jestli semafory v Pitkovicích, byť možná dočasně osazené, mají stejné opodstatnění jako v Hradci a Havířově.

Jestli víte o dalších takových kruhových objezdech, dejte mi prosím vědět.

Berte prosím tento článek, jako vysvětlení mých včerejších a dnešních tweetů, ohledně překvapení, že malé kruhové objezdy, mohou být osazeny semafory. Vždyť právě kruhové objezdy mají nahrazovat křižovatky řízené světelnou signalizací. Zde zřejmě dochází k pokusu o skloubení obou variant. Nebo o úplně něco jiného. Uvidíme, co přinese čas.

Velice se omlouvám za původně mylně uvedenou křižovatku v Ostravě - Hrabůvce (Horní - Dr. Martínka).

5 komentářů:

  1. Pro zajímavost:

    http://maps.google.com/?ll=49.733183,13.400067&spn=0.00186,0.0032&t=h&z=19

    Semafory jsou tam kde koleje protínají okruh kruhového objezdu (tedy ne na vjezdech na kruháč, ale "uvnitř" kruháče).

    OdpovědětVymazat
  2. Taky zajímavé řešení. Připadá mi to, jako by dopravní inženýři testovali, inteligenci řidičů. Semafor - musíš zastavit, ať se děje, co se děje.

    OdpovědětVymazat
  3. V Ostravě-Hrabůvce jsou semafory? Minimálně na dvou vjezdech (z jihu a z východu) nikoliv, jel jsem tam už několikrát. Ale zapomněl jsi na ten Havířov, tam jsou: http://goo.gl/5stbz, zde je plánek http://udimo.cz/files/ok_havirov.jpg. Semafory jsou tam na 3 vjezdech a souvisejících částech samotného objezdu. Jsou označeny zeleně.

    OdpovědětVymazat
  4. Michal Polášek: Já se moc omlouvá, opravdu je to Havířov. Prokliknul jsem špatný odkaz. Děkuji za upozornění.

    OdpovědětVymazat
  5. Hochu zajeď si do Hradce Králové tady je světelný kruhač jak kráva už nevím kolik desetiletí a s nikým to ani nehne.a funguje to dost dobře divné ale dost praktické.

    OdpovědětVymazat