motto: "bez háčků a bez čárek, je mobilní pisálek"

11.8.12

10 otázek pro ... @Ozlik

Koho by nelákal vesmír, hvězdné dálky, nebo jen hvězdy nad hlavou a jejich pozorování? Je to necelý týden, kdy na Marsu přistála laboratoř Curiosity. A s kým  si povídat o planetách a hvězdných dálkách, než s člověkem, který se touto tématikou zabývá. Ale nejen o tom je dnešních 10 otázek pro ...


1.) Ahoj, vítám tě v 10 otázek pro ... a hned na úvod tě poprosím, aby ses nám představil.
Ahoj, jmenuji se Marek Kolasa a narodil jsem se v 75. roce minulého století v Ostravě. V současné době žiji se svou ženou a dvěma dcerami na východním okraji „budovatelského“ města Havířov cca 350 m n. m.

2.) Ještě trochu zeměpisných údajů a je to skoro úplná astronomická odpověď! Vím, že správně by mělo být zeměpisných, ale astronomie je tvým koníčkem, ale i zaměstnáním, že?
Astronomie je pro mne hlavně koníčkem. Pravdou je, že občas dostanu "nějakou korunu" za službu na hvězdárně nebo za přednášku. Ale je to spíše příspěvek na benzín nebo svačinu. To hlavní co mě živí je práce grafika, zlomaře, technologa či školitele, podle toho jakou mám zrovna zakázku.

V budoucnu by se mi však líbilo, věnovat se astronomii profesionálně.

3.) Domníval jsem se, že astronomie je tvým zaměstnáním. :) Zdání klame. Vždy jsem si myslel, že sedět u dalekohledu a koukat do dalekého vesmíru je strašně vzrušující. Bohužel mne z toho čas vyvedl, neb nejsem schopen rozpoznat ani souhvězdí. Jaké to je, dívat se do hlubin vesmíru a vědět, že na konec nejde dohlédnout?
Zaměstnáním není, ale volného času jí věnuji dost. Kromě hvězdárny pracujeme s dalšími lidmi ve skupině Amatérská prohlídka oblohy, což je jedna ze složek České astronomické společnosti. Snažíme se popularizovat astronomii, hlavně pozorování oblohy amatérskými prostředky mezi širokou veřejností. 2x ročně pořádáme semináře nejen pro naše členy a jsme spolupořadatelé Astronomické expedice v Úpici.

Mé poznávání vesmíru začalo už v sedmé třídě základní školy, kdy jsem s dalšími spolužáky začal chodit do astronomického kroužku pořádaného hvězdárnou. A to bylo v době, kdy se nám o internetu ani nezdálo.

Takže to poznávání bylo mnohem pozvolnější a tím pádem více vzrušující než je tomu v dnešní době, kdy zadáme heslo do prohlížeče a výsledek je okamžitě k mání.

Ale abych se dostal k Tvé záludné otázce. Pro mě je nejvíce zajímavé na tom asi to, že se mohu dívat do vzdálených koutů vesmíru přístroji, které jsou dostupné víceméně komukoli nebo si je člověk může sestrojit dokonce i doma „na koleně“.

4.) Máš dalekohled na „Takové to, domácí pozorování“?
Mám doma klasický triedr pro rychlé použití a malý hvězdářský dalekohled. Ještě nedávno mi balkón krášlil větší dalekohled o průměru 25 centimetrů a váze cca 50 kg, ale ten se nejevil z důvodů jeho celkových rozměrů a váhy, pro „takové to, domácí pozorování“ ideální. Na ten je potřeba alespoň malý pozorovací domeček někde na zahradě.

5.) Kdysi byl v televizi pořad, film, seriál, už si nepamatuji, také o takovém zaníceném astronomovi, jako jsi ty. Ten si doma na zahradě postavil kompletní hvězdárnu. Lákala by tě taková představa, kdybys měl domeček a u něj zahradu? Čím vším bys takovou domácí hvězdárnu vybavil?
Ano, samozřejmě, to je asi „povinnost“ každého správného a zaníceného astronoma amatéra. Ona by to spíše byla pozorovatelna, protože s názvem hvězdárna si spojuji místo, kde je dostatek prostoru i pro návštěvníky.

Do pozorovatelny bych umístil zrcadlový dalekohled o průměru alespoň 30 cm na automaticky naváděné robotické montáži. K dalekohledu bych určitě připojil CCD kameru pro měření proměnných hvězd nebo pořizování líbivých snímků oblohy. A k tomu by se hodila i malá meteostanice...

6.) Je mi jasné, že fantazii se meze nekladou, ale člověk je vždy něčím limitován. :) Je astronomie tvým jediným aktivním koníčkem?
Dalším mým koníčkem nebo spíše nutností, je aktivní pohyb – lezení a chození po horách. Začal jsem ještě s dalšími kamarády chodit trasy, které mají 35 kilometrů a více. V září bych chtěl ujít Beskydskou sedmičku.

Jelikož nejdůležitější je rodina a času velmi málo, využívám hlavně možnosti města, jako jsou umělá lezecká stěna či klasické běhání někde za městem...

7.) K výletům do hor a túrám patří fotografování. Co ty na to?
Při těch extrémních přechodech fotit moc nejde, člověk je rád že šlape, ale když to je "normální výlet", tak samozřejmě fotím. Baví mě i večerní a noční focení. Fotografovat musím i v práci. Fotografii však neberu jako koníčka, ale součást života...

8.) Ale takové záběry z vrcholku hory při západu, východu slunce, to je krása. To se určitě shodneme. :) Jsou prázdniny, co dovolená? Plánuješ, nebo již proběhla?
Na východy kosmických těles jsem schopen si dokonce přivstat a někam vylézt... Na začátku prázdnin jsme si užívali Pálavy, na konci července jsme byli ve východních Čechách a teď vyrážíme na zajímavá místa jižní Moravy. Na konci prázdnin bychom chtěli navštívit Nízké Tatry, ale uvidíme kolik bude času...

9.) Teď je velice aktuální přistání Curiosity na Marsu. Kam až podle tebe může zajít snaha o dobytí vesmíru člověkem?
Přistání laboratoře Curiosity je ukázkou špičkové techniky a technologií. Z toho vychází i můj postoj k průzkumu vesmíru. Vidím v tom potřebu lidí poznávat nepoznané, což samozřejmě stojí peníze, ale i vývoj nových technologií, které se zúročí časem použitím v normálním životě. A jak daleko to půjde? Tak daleko jak sahá intelekt člověka. V nejbližších staletích začne lidstvo osidlovat sluneční soustavu a později se snad vydáme i k nejbližším hvězdám...

10.) A tím jsme se dostali na konec našeho rozhovoru. Děkuji, že jsi se nebál mých 10 otázek pro ... a zde je poslední otázka - Je něco, co bys nám chtěl o sobě říct a na co jsem se nezeptal?
Pár věcí jsem na sebe prozradil a to myslím pro tento rozhovor stačí. Pokud by se někdo chtěl na něco zeptat třeba ohledně astronomie, nebo mé práce, jsem na Twiteru, Facebooku nebo G+. A děkuji i Tobě, že si mě oslovil.

Předchozí rozhovory zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat