motto: "bez háčků a bez čárek, je mobilní pisálek"

3.12.12

10 otázek pro ... @radeksafka

Na Twitteru je spousta zajímavých "štěbetálků". Dnešní host se pohybuje především v oblasti voda-topo-plyn, ale nejen z rozhovoru s ním poznáte, že se dokáže orientovat v mnoha jiných oblastech.


1.) Ahoj, vítám tě u 10 otázek pro ... a hned na začátku bych tě poprosil, představ se čtenářům.
Ahoj, jsem úplně normální pražská desetiletá naplavenina, co se naplavila z Jesenických hor. Jsem podruhé (šťastně) ženatý a to Nej, co jsem v životě mohl mít, již mám v mé hóóóódně tolerantní ženušce :). Živím se rukama, jako OSVČ v oblasti vodo-topo-plyn. Mám velikou úchylku diskutovat nad všemi mobilnímí technologiemi, ale vzhledem k X-ovcím si troufnu říci, že s nezaujatým nadhledem. Tato vášeň mě chytla již s mým prvním telefonem s předvolbou 601… a ne a ne se mě pustit. Taktéž mě asi není jedno, co se děje v našem národě a snažím se být alespoň sám před sebou trochu "patriotem českým". Nenávidím českou ( tedy hlavně moravskou závist - z Moravy pocházím, tož tak vím ne? :-D ) a stejně hodně nenávidím a možná i víc vlastnost "mít poslední slovo, kdyby čert na koze jezdil" (netolerance? egocentrizmus?). No ale to asi není předmětem této otázky, takže se uklidním a napíši tečku. Tečka. :-)

2.) Každý uživatel Twitteru, který nepracuje v oblasti IT a zajímá se o tyto technologie je u mne 2x vítaný. Jak se člověk pracující v oblasti vodo-topo-plyn dostane k mobilním technologiím?
Jak jsem přišel k mobilním technologiím? Tak to bych řekl je u mého otce i dědy naprosto přirozené a já jen pokračuji v tradici. Samo myslím veškerou techniku, jako foto, audio, video a dnešní době už i mobilní udělátka. Už jako mladý kluk po vyučení, jsem ve fabrice toužil mít mobil, ale neměl ho ředitel, tak jsem ho samo nepotřeboval ani já :-) Jenže on se mýlil a já si koupil svůj první mobil ještě v nedigitální síti s předvolbou 601. Mít mobil mě zcela uhranulo již tehdy, Byl jsem ztracen, a myslím, že to trvá do dnešních dnů… :-)

2a.) Jak ti moderní technologie pomáhají při tvém podnikání?
Tak osobně jsem naprosto závislý na online kalendáři, online kontaktech a samo emailech. Je to pro mě naprosto zásadní, mít vše co mám v mobilu i na compu a naopak. Bez starostí a "lazení". Prostě potřebuji jen používat synchronizaci vzduchem a ta musí být spolehlivá. Ono možná dnes je to na většině OS již standardem, ale dříve jsem se hodně natrápil se synchronizací Symbianu a pak to přišlo... objevil jsem BlackBerry - Wau. V posledních letech jsem ke svým požadavkům na mobil přibral i navigaci, protože pro mě jako 10tiletou naplaveninu je to stále naprostá nutnost trefit k zákazníkovi bez starostí a okamžitě. Nemluvě o popisných číslech domů. Rovněž reagovat na některé požadavky zákazníků emailem okamžitě z terénu, považuji jaksi za samozřejmost.

3.) Nakousnul jsi OS mobilních telefonů a zároveň ses vyznal z obdivu k BlackBerry. Znamená to, že BB je tvoje hlavní mobilní platforma, kterou používáš?
Už dlouho ne a teď zase jo :) Vysvětlím. Už asi rok mi domácnost funguje komplet na Applu, ale sem tam jsem zkusil i jiné platformy, ale stařičký Bold, si stále nechávám, jako záložní telefon, ke kterému se vždy rád vracím. Dlouho jsem hledal optimální zařízení pro mé potřeby. Po Symbianu jsem přeskočil na na WM6.5 a pak na Android, tuším na G1. Během několika let jsem vystřídal moře strojů s Androidem. Bezvadná příležitost jak mít "kancelář" googlu v kapse. Ovšem díky tomu, že jsem stále hledal ideální stroj, jsem narazil na spoustě zařízeních na dost věcí, které mě prostě žraly. Takový natvrdo nastavený Facebook v Xperii mini pro, je k nezaplacení :D Trhané posuvy čistého menu a natož v aplikacích mě dováděly k šílenství. Takže jsem si řekl, že to výrobci chrlí bez odlazení a pořídil jsem si Galaxy Nexus S, s nadějí, že to bude mít Google odlazený. No, bylo to odlazeno ještě hůř, než například můj předchozí HTC Desire. Vrchol bylo, když jsem kamarádovi na dovolené chtěl ukázat nějakou tuším app nebo fotky a milý Nexus se rozhodl zamrznout a dvakrát restartovat. No umíš si představit jakou reklamu jsem sobě i androidu udělal. To byla jedna z posledních kapek a nad androidem jsem zlomil hůl. Pochopil jsem, že pokud je toto referenční foun tak díky nechci. O zkušenostech s tablety ani nemluvě. No a zbývalo zkusit iPhone. Po roce s iPhonem si nepamatuji, že by mne nechal ve štychu :) Jeeeenže…, doba se pohla a já bych rád fakt větší displej (5"?). Myslím, že přichází doba 5 až 6 palcových úhlopříček a volat budeme jen se sluchátkem z téhož zařízení. Momentálně předběhnu dobu a pořídím si iPad mini se SIM. Zatím si z takového zařízení nezavolám a tak funkci sluchátka - a tím se vracím k tvé otázce - zastane BlackBery bez netu.

3a.) "domácnost funguje komplet na Applu" - znamená to iMac, McBook, iPhone, iPad i iPod všude, kde se u vás doma podíváš? Synchronizace přes iTunes a iCloud?
Počkej, počkej. :-) Moje domácnost toho zase tolik nepotřebuje. Máme doma s ženuškou pouze Mac mini jako desktop, který nám v kombinaci z iPady a AirPortem nahrazuje MacBooky, které jsem prodal. IPhony jsem taky prodal a snad neprodám i klukovi iPod touch :-D Teď se kluk (8let) zbláznil a chce notebook s widlema na Minecraft. Se fakt zase těším na lazení. ICloud a iTunes je tak nějak samozřejmost.

3b.) A co domácí multimediální soustava? :)
Tak urcitě... Ne tím, že bydlíme v paneláku, tak je prostor pouze na malou micro věž, do které mám napojeno vše, co vyluzuje zvuky a dost.

4.) "Bydlíme v paneláku", představ nám trochu svoji rodinu (počet dětí, zvířat ...). :)
Především mám úžasnou ženušku Lidušku se skvělým 8. letým synkem Robínkem. Oba jsme zkusily svazek manželský již po druhé a musím konstatovat, že to proste sedlo. Ale jen já vím, že bez její trpělivosti a obětavosti, bychom asi prožívaly méně šťastné chvíle. Na stranu druhou, kdo by se neobětoval pro milionového chlapa jako jsem já, že? :-D Jsme spolu (počkat podívám se na prstýnek)  "teprve" pátý rok, ale mě to přijde jako věčnost. To možná proto, že Lída byla moje první holka v 17 letech, v našem společném rodišti, a po cca 15 letech jsme se oba potkali rozvedení v Praze. Ale to je hotový scénář na romanťák a ten jednou prodám jide :-) A jak jsem již zmínil, přebýváme v paneláku v Praze, v 11. patře s "nádherným" výhledem, dá-li se to vůbec o městu říct. Ze zvířátek máme pouze jednu suchozemskou želvu. Jsem už asi celkem vyléčený zoomilec, který choval vodní želvy, chameleóny, kudlanky atd. Ale jednou, jednou si pořídím 10 želv, 10 chameleónu, 2 krokodýly, nějaké ty leguány a samo mraveniště :-)

4a.) Pravda, lidé v paneláku chovají cokoliv. Jak to vypadá, jsi vášnivý terarista, že? A když se vrátím k tomu krokodýlovi, to by chtělo nějaký domeček?
Vášnivý, ale zkrocený :-) Ten domeček by bodnul. Nevíš o někom, kdo by to vyměnil za 3+1? :-) Ne, to je prozatím mimo realitu.

5.) Řekl jsi, že se často potřebuješ dostat rychle k zákazníkovi. Znamená to, používat navigační software. Jakou navigaci a v čem používáš a proč zrovna tuto a ne nějakou jinou?
(psano z mobilu, tudiz bez diakritiky  )Používám Dynavix. To jsem jednou koupil jako nejlevnejsi navigaci do auta (ne jako app do mobilu) s mapou Evropy, na cestu do Chorvatska. Ma jiste mouchy v zobrazeni, ale co se IQ pro vedeni po trase tyce, nemel jsem problem. Jenze mam stojan s nabijenim na tvrdo v osobnim aute a kdyz jsem potreboval v pracovnim aute navigaci, tak dost otravovalo prenaset nabijecku. No a pak jsem narazil na soft od Dynavixu na iPhone za cca 500 Kč. Nevahal jsem a od te doby ho casto s uspechem pouzival. Navic na Applu ma lepsi zobrazeni mapy do dalky. Mapy se daji pohodlne (oproti jejich hw navigaci) prohlizet, kdyz si potrebuji zkontrolovat kudy me vymyslela cestu. Nemam problem s pohodlnosti. Také, kdyz ji mám zakoupenou, tak jsem ji mel i na iPadu zdarma, takze super. Dost me casto pomohla v kolonach, na prijezdech do Prahy, kdyz byly kolony snad vsude od vychodu. Ma funkci objizdka 5 az, tusim, 20 km a skutecne me provede pres prdelky primo domu, nebo nazpet na trasu. Takto mne zachranila v Chorvatsku, provedla pres kopecky a ja se jen dival z hor na tu stojici 10 km dlouhou kolonu na dalnici. Takze fakt spokojenost. Bylo by asi na miste zminit, ze jsem zkousel Nokia mapy na WP, Sygic, Navigon a on-line navigaci na Androidu (velice spolehliva) a TomTom na starych WM6.5, taky nemel chybu. V soucasne dobe se tesim na iPad mini, ktery chci pouzit mimo jine na navigaci. A taky dost premyslim nad TomTomu Europe na iOS, protoze ma za priplatek stav provozu, ale je to pres 2tis, tak vaham :-)

6.) V BIO na Twitteru máš uvedeno "fantasy". Co pro tebe tento žánr znamená?
Tak BIO je krátké, takže bych to rozšířil na sci-fi, fantasy a snad i jiné. Nicméně miluji věci od Tolkiena, ale třeba i stařičký Matrix. Na filmovém zpracování Tolkiena jsem naprosto unesen ze záběrů hor a přírody. Samo, je to jen prostředí, ve kterém se odehrává ten hlavní příběh, ale já to chápu, jako kulisu, která mě naprosto vtáhne do děje a dokážu odpočinout a vypnout. Naopak takový snímek Tron: Legacy. je úžasný příběh, ale prostředí je chladné. Prostě tam na mne nedýchá příroda, kopce a lesy.  Na druhou stranu si ujedu na Kill Bill, takže asi nemám problém s žádným žánrem. Co potřebuji je dobrý zvuk a obraz :-)

7.) "Ostrý obraz a dobrý zvuk, ze San Rema.", říkával vždy Tomáš Salava. :) Pán prstenů i Hobit se točili na Novém Zélandu. Dovolená v tamní nádherné přírodě jistě není nemožná?
Kdepak, na to má peněženka nemá ani pomyšlení :-) Ale nechal bych si líbit. Takový N. Zéland, Amazonii, nebo Afriku bych jistě nějak vydržel :-)

7a.) Jak by měla vypadat ideální dovolená podle tvých představ?
Ideální dovča? Ta je pro mne především o lidech a až pak o prostředí. Čímž nechci místo dovolené zlehčovat, ale rodina a přátelé, je jistě to nej, co si mohu představit. K tomu třeba moře a není o čem.

7b.) Takže raději exotika, než domovina?
Pokud si lze vybrat, tak určitě vyberu moře. Domoviny si užívám celý rok, že? :-)

8.) Jaký je pro tebe rozdíl mezi iPad a iPad mini?
Hledám zařízení, ne na gauč, ale do terénu. Takže rozdíl je velikost a 300g váhy. Uvidíme, zda to není ještě pořád velké :-) Takový iNOTE (5,5") by bodnul asi víc :-)

8a.) Zkoušel jsi tablety i s jiným OS než od Apple?
Ano několik tabletů jsem měl možnost používat. Několik kousků s Androidem ataké PlayBook od BlackBerry. Žel to bylo v době "netabletového" Androidu 2.x.x., takže funkčnost byla mizerná. Asi nejlépe bych hodnotil Motorolu Xoom, kde jsem měl custom ROM už s verzí 4.x.xx Na ten rád vzpomínám. V období, kdy jsem měl trochu déle jako foun BlackBerry, jsem si k němu pořídil PlayBook. Bylo to těsně po té, co se objevil na trhu a taky to tak vypadalo. Do dnes jsem to nepochopil. Byl to čistý pokus, vše se odlazovalo za chodu na lidech. No, to asi proto, že nic nefungovalo. Nutno dodat, že jsem nevydržel do doby. než vyšla OS verze  2.0. kterou si lidé na forech pochvalovali a PlayBook prodal. Později jsem již neměl odvahu experimentovat se svou nervovou soustavou a znova jsem PB nezkoušel. Možná proto, že jsem zkusil "prej" funkční iPad a již neměl důvod měnit :-) Prostě funguje.

9.) Probrali jsme všechny mobilní OS. Lze říct, že mají něco společného?
Dnes už jsou všechny OS dost pokročilé co do cloudových věcí. Asi už není žádný, co by neuměl synchronizovat maily, kalendář či poznámky. A navíc takový prostředník mezi všemi je Google se který si rozumí všechny OS. Dnes už je to asi spíše o filozofii jednotlivce, pokud preferuje uzavřenost a spolehlivost Applu, nebo obrovské možnosti přizpůsobení Androidu, kterému odpustí sem tam nějakou nekompatibilitu s appkami a nejistotu upgradu na novou verzi. Nebo rychlost a spolehlivost WP, s prozatím nedostatkem aplikací a nemalebnost prostředí. BlackBerry asi upřednostní člověk hledající hardwarovou klávesnici. No asi to máme v hlavě každý jinak a stěží dovedu vystihnout priority každého. Každému co jeho jest. Nemluvě o tom, že tyto naše osobní priority se vyvíjí a s časem mění. Miluji jinakost druhých, avšak nesnáším zaslepené ultrablbce, neochotné pochopit, že to hold máme každý jinak.

9a.) Mohl by si vypíchnout z každého mobilního OS jednu věc, která tě na něm nejvíce (zaujala) potěšila?
Symbian - byl asi první co přinesl synchronizaci mailu a kalendáře - taková vlaštovka na kterou se nezapomíná.
Android - byl po Symbianu o několik levelů dál a přinesl navíc užitečné i zábavné appky vč. her.
Apple - co si koupím funguje bez lazení.
Windows Phone - úžasná rychlost systému a nápad být jiným než ostatní.
BlackBerry - úžasně propracovaná synchronizace a používání mailu vč. jedinečné hw klávesnice a hluboká integrace klientu jako Twitter, Gtalk či Facebook.
Tolik můj pohled na klady OSů :-)

10.) Radku, díky za rozhovor, že jsi našel odvahu se zúčastnit a položím ti poslední otázku - Je něco, co bys nám chtěl o sobě říct a na co jsem se nezeptal?
To já děkuji tobě. Fakt jsem to nečekal :-) Myslím, že už jsem toho řekl až až. A asi jediné, co bych chtěl říci je, poděkovat Ti za tvou činnost na Twitteru a v #10otazekpro. Také za tvou ranní lyriku a básnickou činnost :-D Rád tě, nejen já sleduji. Majte se faj.

Předchozí rozhovory zde.

Žádné komentáře:

Okomentovat